Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Οι Μοζαμβίκιοι διδάσκαλοι του Παπαγαλιστάν


"Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις", ισχυριζόταν ο κυνικός φιλόσοφος Αντισθένης και δεν έχουμε παρά να εφαρμόσουμε τη ρήση του στην αναλυτική ερμηνεία της λέξης Παιδεία.
Εάν ανατρέξουμε στην προέλευση της λέξης (ετυμ) διαβάζουμε τα εξής : Παιδεία =  αρχ. παιδεία  < παιδεύω.  Δηλαδή εξ αρχής παρατηρούμε ότι η λέξη Παιδεία δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό μπάχαλο - το αντίθετο του παιδεύω = παιδ (ες) – αγωγώ, υποβάλλω κάποιον σε κόπο.



Συνεχίζοντας με το λεξικό, στην ερμηνεία της ίδιας λέξης διαβάζουμε  = (η) ουσ. το αποτέλεσμα ανατροφής και εκπαίδευσης, πνευματική και ηθική αγωγή, το σύνολο των γνώσεων που απαιτείται και των ηθικών αρχών που επιβάλλεται να διαθέτει κάποιος κατά την άσκηση λειτουργήματος ή επαγγέλματος.
Σσσς, σιγά τώρα μην ασχοληθούμε με ηθικές αρχές και κόπο, ήταν η μέχρι τώρα «τοποθέτηση» των πεφωτισμένων ηγετών της πολύπαθης παιδείας.
Ας δούμε λοιπόν, την επίσημη επιχειρηματολογία *(1), πως φτάσαμε σε μια άκοπη  παιδεία μέσα από απόσπασμα δημοσιεύματος για την (πραξικοπηματικά ίσως ;) συζήτηση του σχετικού νόμου :

 - ... Η ανάγκη για την καθιέρωση του μονοτονικού προέκυψε πρωταρχικά από τη διαπίστωση ότι τα πνεύματα και οι τόνοι, χωρίς να εξυπηρετούν κάποια πραγματική γλωσσική απαίτηση, γίνονται αιτία καταταλαιπώρησης  όσων γράφουν την ελληνική, ιδιαίτερα των μαθητών, και τροχοπέδη στις προσπάθειές τους για κατάκτηση της γλώσσας και για ουσιαστική μόρφωση. (...)
 
( Για όσους ενδιαφέρονται για το πλήρες κείμενο ας πατήσουν εδώ )
 
Βέβαια, τίθεται ένα θέμα με τα μέλη της επιτροπής, καθ' όλα σεβαστά ονόματα που ενώ δίδασκαν στους μαθητές τους ότι «Τα αγαθά κόποις κτώνται» (Αριστοτέλης) αποφάσισαν και πρότειναν, άκοπη παιδεία. Τα ίδια ονόματα που ενώ έλεγαν ότι η Παιδεία είναι το υψηλότερο αγαθό, με μια στροφή 180 μοιρών, αποφάσισαν να περάσουμε στην εποχή του easy pedia κι ότι προκύψει!
Η μάχη των τόνων, όπως χαρακτηρίστηκε, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα και με κάθε αφορμή αναζωπυρώνεται. Το ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι αρκετοί υποστηρικτές του μονοτονικού, υπερασπίζοντας την μεταρρύθμιση, δεν διστάζουν να καυτηριάζουν τον τρόπο διδασκαλίας και την ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού συστήματος για τα άσχημα αποτελέσματα. Στην προσπάθειά τους να στηρίξουν μια αμφιλεγόμενης αξίας μεταρρύθμιση, βγάζουν τα άπλυτά τους στην φόρα και φυσικά, όπως σε όλα τα θέματα, έτσι και σ’ αυτό, για τα πάντα φταίει το «κακό κράτος». Το αγαπημένο σπορ της ανευθυνο – υπευθυνότητας σε όλο του το μεγαλείο.Και ναι μεν,  δεν υπάρχει Έλληνας πολίτης που να μην αναγνωρίζει την ανεπάρκεια του κράτους, αλλά…έχει και η εκπαιδευτική κοινότητα μερίδιο ευθύνης και το ξέρει. Ένα σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής κοινότητας, κάπου έχασε τον δρόμο της αποστολής του.

Οι Πανεπιστημιακοί ρίχνουν τις ευθύνες στους καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης. Οι καθηγητές με την σειρά τους μεταθέτουν το πρόβλημα στους δασκάλους και όλοι μαζί κατακεραυνώνουν το ανύπαρκτο κράτος, με το οποίο βεβαίως – βεβαίως διατηρούν προσφιλείς σχέσεις, ώστε να διασφαλίζουν οικονομικές διεκδικήσεις, μεταθέσεις, ανέλιξη στην ιεραρχία κ.ά.
Όπως ανέφερα και προηγουμένως τα θέματα Ελληνικής Γλώσσας και Παιδείας είναι πολύπαθα παρ’ όλους τους τόνους μελάνης που έχουν διατεθεί γι’ αυτά. Είναι θέματα που σίγουρα δεν αρκούν μερικές σελίδες του όποιου ειδικού ή  γραφικού για να πέσει φως στο περιφερόμενο σκότος. Προσωπικά, θεωρώ σημαντικό να σταθώ σε ένα σημείο που λίγο – πολύ ΟΛΟΙ οι αρμόδιοι, από την μεταπολίτευση έως σήμερα,  επιμελώς προσπερνούν.
Η όποια παιδεία προσφέρουν τα Πανεπιστήμια και ανεξάρτητα από την «παρεχόμενη ποιότητά της» δεν έχει σχέση με την μεταδοτικότητα του διδάσκοντος;

 
Η σχέση Παιδ – αγωγού και Μαθητού δεν απαιτεί μια ιδιαίτερη δεξιότητα που λέγεται μεταδοτικότητα ή μήπως θεωρούμε το ίδιο ικανό έναν παπαγάλο εκ Μοζαμβίκης να διδάξει όσα, μετά από εκπαιδευτικό κόπο, έχει αποστηθίσει ;

Λέτε να το κάνει καλύτερα ;
 
 

Γιάννης Μ.       

 

 

*        Οι φωτογραφίες από το ενδιαφέρον blog  Ζώα προς εξαφάνιση  

*(1)   Η ανεπίσημη επιχειρηματολογία αναφέρεται σε εταιρικά συμφέροντα
          της εποχής. Αναζητήστε το

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου